~
検索条件をクリア

アブストラクト

Japanese

Title 遠隔での重症心身障害児者とのコミュニケーション実習の実践
Subtitle 特集 : コロナ禍より生まれた医学教育イノベーション 【実践報告 - 新たな試み -】
Authors 柴崎智美*1,2,4, 金田光平*2, 植村真喜子*3, 荒木隆一郎*2, 鮫島俊介*5, 木下理恵*5, 鈴木郁子*5, 丸木和子*5, 石橋敬一郎*1,2, 椎橋実智男*1,2,4, 森茂久*1,2
Authors (kana)
Organization *1埼玉医科大学医学部医学教育学, *2埼玉医科大学医学教育センター, *3埼玉医科大学医学部社会医学, *4埼玉医科大学IRセンター, *5光の家療育センター
Journal 医学教育
Volume 52
Number 3
Page 215-220
Year/Month 2021 / 6
Article 報告
Publisher 日本医学教育学会
Abstract 「要旨」:埼玉医科大学では, 施設で生活する重度の心身障害を持つ人とのコミュニケーションを目的として医学部1年生の体験実習を行っている. 2020年度はCOVID-19感染拡大に伴い施設での実習が中止となったため, この体験実習を遠隔で行った. 言語以外のコミュニケーションツールしか持たない人が施設内からZoomに参加し, 学生とコミュニケーションをとった. これまでも感染症流行により実習が中止されることがあったが, 遠隔で行うことで, 環境に影響されず実施できた. また. 従来と比べても相手を深く理解し, 非言語的コミュニケーションの重要性に気づき, 学修意欲の促進に繋がるという利点があった.
Practice 医学一般
Keywords 非言語的コミュニケーション, 遠隔実習, ヒューマンケア, 体験実習, nonverbal communication, remote training, human care, experience training

English

Title Practice of Remote Nonverbal Communication Training for the People with Severe Motor and Intellectual Disabilities in Habilitation Center
Subtitle special edition Medical Education Innovations Arising from the COVID-19 Pandemic practice report - introduction of a new approach
Authors Satomi SHIBAZAKI*1,2,4, Kohei KANEDA*2, Makiko UEMURA*3, Ryuichiro ARAKI*2, Syunsuke SAMEJIMA*5, Rie KINOSHITA*5, Ikuko SUZUKI*5, Kazuko MARUKI*5, Keiichiro ISHIBASHI*1,2, Michio SHIIBASHI*1,2,4, Shigehisa MORI*1,2
Authors (kana)
Organization *1Department of Medical Education, Faculty of Medicine, Saitama Medical University, *2Medical Education Center, Faculty of Medicine, Saitama Medical University, *3Department of Social Medicine, Faculty of Medicine, Saitama Medical University, *4Institutional Research Center, Saitama Medical University, *5Hikarinoie Habilitation Center
Journal Medical Education (Japan)
Volume 52
Number 3
Page 215-220
Year/Month 2021 / 6
Article Report
Publisher Japan Society for Medical Education
Abstract [Abstract]: At Saitama Medical University, experience training for first-year medical students was conducted for the purpose of communicating with people who live in an institution and have severe motor and intellectual disabilities. However, due to the spread of COVID-19, training at this institution has been suspended completely, which has led us to conduct the training remotely. In the remote training sessions, people with disabilities who only had nonverbal communication tools joined a Zoom meeting where they were able to communicate with students from inside the institution. In the past, there have been other times when training was suspended due to infectious disease outbreaks. Despite this, remote training has made it possible to carry out training without being affected by the environment. Compared to conventional training, remote training did not allow students to experience the atmosphere of the institution or interaction with the people on-site. However, it did have other advantages in that it enabled students to understand the disabilities at a deep level, making them realize the importance of nonverbal communication, and increasing their motivation to learn.
Practice General medicine
Keywords nonverbal communication, remote training, human care, experience training
  • 全文ダウンロード: 従量制、基本料金制の方共に770円(税込) です。

参考文献

  • 1) 鮫島俊介, 柴崎智美・他. 重症心身障害児施設における実習は医学生に何をもたらしたか-実習施設の立場から-. 日重障誌 2014 ; 39(2) : 242.
  • 2) 柴崎智美, 鮫島俊介・他. 重症心身障害児施設における実習は医学生に何をもたらしたか-医学教育の立場から-. 日重障誌 2014 ; 39(2) : 242.
  • 3) 菊川誠, 西城卓也. 医学教育における効果的な教授法と意義ある学習方法(2). 医学教育. 2013 ; 44(4) : 243-52.
  • 4) 松尾睦. 経験からの学習-プロフェッショナルへの成長プロセス-, 同文館出版, 東京, 2006.
  • 5) Keller JM, 鈴木克明・監訳. 学習意欲をデザインする-ARCSモデルによるインストラクショナルデザイン-, 北大路書房, 京都, 2020.
残りの3件を表示する
  • 6) Reigeluth CM, Beatty BJ, Myers RD, 鈴木克明・監訳. 学習者中心の教育を実現するインストラクショナルデザイン理論とモデル, 北大路書房, 京都, 2020.
  • 7) 米谷淳, 米澤好史, 尾入正哲, 神藤貴昭・共著. 行動科学への招待, 福村出版, 東京, 2018.
  • 8) ミルトンメイヤロフ, 田村真, 向野宣之・監訳. ケアの本質-生きることの意味-, ゆみる出版, 東京, 1987.