アブストラクト
Japanese
Title | 看護の多重課題に関するシミュレーション教育としてのバーチャルリアリティ演習の効果 |
---|---|
Subtitle | 応用論文 |
Authors | 佐藤咲樹1), Lem Wey Guan1), 永代友理1), 斎藤季1), 香山綾子1), 柏木公一2), 金井Pak雅子3), 小山博史1) |
Authors (kana) | |
Organization | 1)東京大学大学院医学系研究科臨床情報工学, 2)国立看護大学校, 3)関東学院大学 |
Journal | VR医学 |
Volume | 17 |
Number | 1 |
Page | 15-22 |
Year/Month | 2020 / |
Article | 報告 |
Publisher | 日本VR医学会 |
Abstract | 「1. はじめに」臨床現場において, 医療安全と人材確保の観点から, 看護師の多重課題が問題となっている. 看護における多重課題とは, 「複数の患者を同時にうけもちながら, 限られた時間の中で, 業務の優先順位を考えつつ, 複数の作業を同時進行で対応すること」を指す. 現状の看護基礎教育の臨地実習において学生の多くは一人の患者を受け持ち, その患者の看護過程を展開するため, 多重課題の経験をすることは稀である. しかし, 就職後は新卒看護師でも複数の患者を受け持ち, 常に多重課題に直面する. このことは, 精神的負荷を大きくし, 職場不適応や早期離職の原因とされ, 9割以上の新人看護師は多重課題に困難さを感じていると報告されている よって, 多重課題に関する教育方法の開発は急務である. 現在, 病院における新人研修や看護基礎教育における統合実習として行われている多重課題を体験するシミュレーション教育の多くは, 学習者が看護師役となり, マネキンやSP (Standardized Patient / Simulated Patient), 学生, 看護師経験者が患者役となり行われている. |
Practice | 医療技術 |
Keywords | multitask, nursing care, simulation-based education, virtual reality |
English
Title | Effects of Virtual Reality Practice as Simulation-based Education on Multi Tasks of Nursing |
---|---|
Subtitle | Applied research papers |
Authors | Saki SATO1), Lem Wey Guan1), Yuri NAGAYO1), Toki SAITO1), Ayako KOHYAMA-KOGANEYA1), Kimikazu KASHIWAGI2), Masako KANAI-PAK3), Hiroshi OYAMA1) |
Authors (kana) | |
Organization | 1)Dept. of Clinical Information Engineering, Graduate School of Medicine, the University of Tokyo, 2)The National College of Nursing, 3)Kanto Gakuin University |
Journal | Journal of Medical Virtual Reality |
Volume | 17 |
Number | 1 |
Page | 15-22 |
Year/Month | 2020 / |
Article | Report |
Publisher | Japanese Society for Medical Virtual Reality |
Abstract | [Abstract] : [Background] : Nurses must make accurate decisions when caring for patients, even when multitasking. A wrong decision may endanger life. Student nurses are responsible only for single patients during their clinical practice. New graduates have minimal experience with multitasking. We developed a virtual reality (VR) multitasking simulation and evaluated its effectiveness. [Methods] : Student nurses prioritized tasks when caring for patients. We performed a randomized control trial enrolling senior nursing students who were randomly divided into two groups ; thus, an interventional group (13 students) and a control group (performing a paper-based exercise ; 14 students). The educational outcomes were measured by asking multiple-choice questions. Subjective confidence was assessed using a Visual Analog Scale. [Results and Discussion] : The educational outcomes did not differ significantly between the two groups. Subjective confidence was significantly higher in the intervention than in the control group. [Conclusion] : Although the VR simulation did not improve education, it significantly increased subjective confidence. |
Practice | Medical technology |
Keywords | multitask, nursing care, simulation-based education, virtual reality |
- 全文ダウンロード: 従量制、基本料金制の方共に770円(税込) です。
参考文献
- 1) 厚生労働省医政局看護課. 「新人看護職員の臨床実践能力の向上に関する検討会」報告書. 2004; https://www.mhlw.go.jp/shingi/2004/03/s0310-6.html . (Referred Dec. 18,2019.)
- 2) 村松由紀, 重久加代子, 橋本幹子, 瀬戸口ひとみ, 金子順子, 大野明美, 福島道子. 卒業前看護実践能力強化プログラムの実践と評価. 国際医療福祉大学学会誌. 21(2):92-102, 2016.
- 3) 今井多樹子, 岡田麻里, 高瀬美由紀. 新人看護師が複数患者を同時に受け持つ体制下で看護を実践するうえでの取り組み. 日本看護研究学会雑誌. 42(1):31-42, 2019.
- 4) 那須淳子, 大室律子. 新卒看護師の看護ケア上の多重課題に関する実態調査. 看護管理. 38:95-97, 2007.
- 5) 谷口初美, 山田美恵子, 内藤知佐子, 内海桃絵, 任和子. 大卒新人看護師のリアリティ・ショック. 日本看護研究学会雑誌, 37(2):71-79, 2014.
残りの15件を表示する
- 6) 藤田三恵, 丸岡直子, 川島和代. 卒業前看護学生を対象とした多重課題演習の実態とプログラム評価. 日本看護学教育学会誌. 24(3):51-61, 2015.
- 7) 別生伸太郎, 井上みち子, 濱田真向, 増田多加子, 杉浦宗敏. 東京薬科大学模擬患者研究会10年の歩み. 東京薬科大学研究紀要. 22:55-60, 2019.
- 8) 小山博史. 医療教育分野への VR/AR 技術応用の現在と未来. 看護教育. 60(1):20-27, 2019.
- 9) 宮崎剛司. VRを用いた生活援助技術の学びと今後の発展. 看護教育. 60(1):34-41, 2019.
- 10) 阿部幸恵. 臨床実践力を育てる! 看護のためのシミュレーション教育. 医学書院, 2013.
- 11) Zeltzer D. Autonomy, interaction, and presence. Presence Teleoperators Virtual Environ. 1(1):127-132, 1992.
- 12) Bhone Myint Kyaw, Nakul Saxena, Pawel Posadzki, Jitka Vseteckova, Charoula Konstantia Nikolaou, Pradeep Paul George, Ushashree Divakar, Italo Masiello, Andrzej A Kononowicz, Nabil Zary, Lorainne Tudor Car. Virtual Reality for Health Professions Education: Systematic Review and Meta-Analysis by the Digital Health Education Collaboration. J Med Internet Res. 21(1):e12959, 2019.
- 13) Jung E-Y, Park DK, Lee YH, Jo HS, Lim YS, Park RW. Evaluation of practical exercises using an intravenous simulator incorporating virtual reality and haptics device technologies. Nurse Educ Today. 32(4):458-463, 2012.
- 14) Butt AL, Kardong-Edgren S, Ellertson A. Using Game-Based Virtual Reality with Haptics for Skill Acquisition Clinical Simulation in Nursing 16:25-32, 2018.
- 15) 大堀昇. 新卒看護師が関わった医療事故, およびヒヤリ・ハットの発生要因: 公表データの二次分析より. 埼玉医科大学看護学科紀要. 6(1):25-33, 2012.
- 16) 三上剛人, 藤野智子. できるナースの動き方がわかる多重課題クリアノート. 学研メディカル秀潤社, 2017.
- 17) 橋井康二. 1.ショック -日本産婦人科医会. https://www.jaog.or.jp/lecture/1-ショック/. (Referred Dec. 27, 2019.)
- 18) 映像産業振興機構. 先進コンテンツ技術等流通促進事業報告書 第I部 VR等のコンテンツ制作技術活用ガイドライン, 2018. https://www.vipo.or.jp/u/I-1_Senshin Contents_Guideline.pdf. (Referred Dec. 18, 2019.)
- 19) Oculus VR L. Oculus ベストプラクティス. https://scontent.oculuscdn.com/v/t64.5771-25/38984450_238578433518207_7882729005072252928_n.pdf?_nc_cat=111&_nc_oc=AQlrsDNQ5NBU6h7ZhRS6dz40tCtkrCA1iBmAkOAmcoaE3wdNPefFowMnI0KS18WCgts&_nc_ht=scontent.oculuscdn.com&oh=1ccb48a8106b3402886ac20e799131e0&oe=5EO . 発行年2015年. (Referred Dec.18,2019.)
- 20) 近藤恵子, 小林たつ子. 複数患者受け持ちに関する学生の学びと困難をふまえた統合実習指導の課題. 長野県看護大学紀要. 19:33-43, 2017.