アブストラクト
Japanese
| Title | 不妊治療後の初産婦への母親役割獲得に向けた妊娠期からの支援プログラムの実践 |
|---|---|
| Subtitle | 原著 |
| Authors | 松山久美, 服部律子 |
| Authors (kana) | |
| Organization | 岐阜県立看護大学 育成期看護学領域 |
| Journal | 岐阜県立看護大学紀要 |
| Volume | 17 |
| Number | 1 |
| Page | 3-15 |
| Year/Month | 2017 / 3 |
| Article | 原著 |
| Publisher | 岐阜県立看護大学 |
| Abstract | 「要旨」不妊治療後の初産婦を対象とした妊娠期の母親役割獲得を促す集団における支援プログラムを開発・実施し, 支援プログラムの効果を明らかにすることで, 母親役割獲得に向けた妊娠期の支援プログラムの意義や支援方法を検討することを目的とした. 筆者らの先行研究により明らかになった, 不妊治療後の妊婦の母親役割獲得に向けた妊娠期に必要とされる支援内容である, (1)正常な妊娠経過を維持できるよう支援する, (2)不妊治療後の妊娠であることに関する特別な思いを受けとめる, (3)妊娠の受けとめ方を確認し, 妊婦としての自己形成を促す, (4)妊婦仲間が作れるような関わりをする, (5)児や育児に関心を持ち, 母親になる心身の準備を促す, の5つを基盤とし, 「不妊治療後の初産婦への母親役割獲得に向けた集団での支援プログラム」を考案し, 不妊治療に力を入れているA診療所にて実施した. 支援プログラムは, 妊娠期3回であり, 妊娠についての思いの整理と共有, 胎児とのコミュニケーション, 理想の出産に向けてできることを考えるなどの内容であり, 演習やグループワークの手法を用いて実施した. 評価として各回終了後に質問紙調査, 不妊治療後に妊娠し支援プログラムに参加した初産婦と助産師に面接調査を実施した. 不妊治療後に妊娠し支援プログラムに3回通して参加した初産婦11名から【妊婦友だちとの関わりで肯定的な影響を受けた】【児や育児への現実的な想像ができた】【不妊体験を思い出し語れた】などの評価を得た. 不妊治療後の初産婦にとって, 妊婦同士の交流を促す支援, 妊婦同士で思いの共有を促す支援, 児や育児への現実的な想像を促す支援は重要であり, 五感への働きかけ, 自ら参加するプログラム内容という支援プログラムの提供方法は, 効果的であると考えられた. |
| Practice | 看護学 |
| Keywords | 不妊治療後, 妊娠, 母親役割, 母親学級, post-fertility treatment, pregnancy, mother role, parenting class |
English
| Title | Practice of Support Program during the Gestation Period Aiming to Encourage Post-Fertility Treatment Primiparas to Obtain Mother Roles |
|---|---|
| Subtitle | |
| Authors | Kumi Matsuyama, Ritsuko Hattori |
| Authors (kana) | |
| Organization | Nursing of Children and Child Rearing Families, Gifu College of Nursing |
| Journal | Journal of Gifu College of Nursing |
| Volume | 17 |
| Number | 1 |
| Page | 3-15 |
| Year/Month | 2017 / 3 |
| Article | Original article |
| Publisher | Gifu College of Nursing |
| Abstract | [Abstract] The purpose is to study the significance of the support program and support methods during the gestation period aiming to obtain mother roles. The study is carried out by developing and practicing a group support program for post-fertility treatment primiparas and illustrating the effect of the program. I formulated the "group support program what was revealed by the authors of the previous study during gestation period to encourage post-fertility treatment primiparas to obtain mother roles" and practiced it at Clinic A that focuses on fertility treatment. The program is based on the following five contents: 1. Support the maintenance of normal course of pregnancy, 2. Understand the special feelings for the pregnancy after fertility treatment, 3. Check the attitude toward pregnancy and facilitate self-forming as an expectant mother, 4. Play an encouraging role for the participants to bond, 5. Prompt physical and mental preparation to be a mother with an interest toward children and parenting. These are evident support contents needed in the gestation period in order for post-fertility treatment primiparas to obtain mother roles. The support program was carried out three times during the gestation period using exercise and group work method. It consists of sorting out and sharing the feelings toward pregnancy, communication with a fetus and reflection on things to do for an ideal child birth. Evaluations, carried out at the end of each session, are based on a questionnaire and an interview with obstetricians and primiparas who became pregnant after fertility treatment and participated in the program. I received some comments such as "I was positively influenced by communicating with other pregnant women.", "I was able to have a realistic image of children and parenting." and "I was able to talk about my infertility experience." from 11 primiparas who became pregnant after fertility treatment and participated in the support program three times through. I think the support to which an exchange between the pregnant women is suggested, the support to which concerned sharing is suggested between the pregnant women and the support to which realistic imagination of the newborn and child care is suggested were important, and it was thought that the offer method of the support program which did an approach to the five senses and the program with which I participate was effective for post-fertility treatment primiparas. |
| Practice | Nursing |
| Keywords | post-fertility treatment, pregnancy, mother role, parenting class |
- 全文ダウンロード: 従量制、基本料金制の方共に770円(税込) です。
参考文献
- 阿部聖世, 田中弘子, 名取道也. (2006). 不妊治療後の妊婦. 周産期医学, 36(5), 553-556.
- 我部山キヨ子. (2010). 不妊治療後妊産褥婦とパートナーの特別なニーズと周産期ケアに関する研究.日本女性心身医学会雑誌, 14(3), 268-276.
- 橋本富子. (2006). 不妊治療後に子育てする母親の心理の検討. 母性衛生, 47(3), 196.
- 河合蘭. (2005). イメジェリークラス/臨月クラス. ペリネイタルケア, 2005 夏季増刊, 261-270.
- 厚生労働省. (2014). 「健やか親子21(第2次)」について 検討会報告書(概要). 2016-8-17. http://www.mhlw.go.jp/file/05-Shingikai-11901000-Koyoukintoujidoukateikyoku-Soumuka/0000045627.pdf
残りの7件を表示する
- 町浦美智子. (2003). 若年出産・高齢出産. ペリネイタルケア, 2003 夏季増刊, 214-217.
- 松山久美, 服部律子.(2016).不妊治療後の妊婦への母親役割獲得に向けた妊娠期の支援. 岐阜県立看護大学紀要, 16(1), 15-26.
- 森恵美. (2006). 不妊治療によって妊娠した女性への看護. 日本不妊看護学会誌, 3(1), 20-23.
- 森恵美, 坂上明子, 前原邦江ほか. (2011). 高度生殖医療後の妊婦の親役割獲得過程を促す看護介入プログラムの開発. 日本母性看護学会会誌, 11(1), 19-26.
- 大平光子, 前原澄子, 森恵美. (1999). 妊娠期の母親役割獲得 過程を促進する看護の検討(第1報) -模倣及びロールプレイに対する看護介入-. 母性衛生, 40(1), 152-159.
- 小野田レイ. (2011). 参加型クラスの特徴と取り入れ方. ペリネイタルケア, 2011 夏季増刊, 258-265.
- 齋藤京子. (2002). 病院施設における小グループ制母親学級. ペリネイタルケア, 21(7), 568-571.


