~
検索条件をクリア

アブストラクト

Japanese

Title 初めて育児に取り組む母親の育児に対するヘルスリテラシーの発展 - 産後半年間に焦点をあてて -
Subtitle 原著
Authors 坂井文乃, 石丸美奈, 宮崎美砂子
Authors (kana)
Organization 千葉大学大学院看護学研究科, 千葉大学大学院看護学研究科, 千葉大学大学院看護学研究科
Journal 千葉看護学会会誌
Volume 26
Number 1
Page 29-38
Year/Month 2020 / 8
Article 原著
Publisher 千葉看護学会
Abstract 目的: 初めて育児に取り組む母親の産後半年間おける, 育児に対するヘルスリテラシーの発展プロセスを明らかにし, 育児に対するヘルスリテラシーの発展を促す支援の示唆を得る. 方法: 研究デザインは質的記述的研究である. 初めて育児に取り組む母親を対象に半構造化面接を実施し, 産後半年間に育児についてどのように調べ, 考え, 相談し, 実践したかを聴取し, ヘルスリテラシーの発展に着目し質的帰納的に分析した. 結果: 研究参加者は8名であった. 育児に対するヘルスリテラシーの発展プロセスは4つのコアカテゴリで示され, 【1. 育児の情報提供や指導に沿って取り組む】【2. 我が子への関心や不安をきっかけに, 情報探索して活用し, 自ら相談することで, 情報に基づき意思決定する】【3. 思うようにいかない経験をするなかで我が子の成長を実感し, 反応を捉えて乳児の特徴と発育発達への理解に照らし, 育児を振り返り調整する】【4. 他者の育児を知り励まし合い, 育児に完全な答えはないと気づき試行錯誤するなかで, 自分を支える他者と関係を築く】の順で進んでいた. 考察: 育児に対するヘルスリテラシーの発展プロセスは「乳児一般の発育発達と我が子の個別性の理解の両輪で, 我が子と育児を捉える」「我が子の反応と育児経験を振り返って意味づけし, 認識を変える」「問題を焦点化し, 試行錯誤する自分を支える他者と関係を築く」という3つの特徴が循環して進むことから, その循環を促すことが, 育児に対するヘルスリテラシーの発展を促すために重要と考える.
Practice 看護学
Keywords health literacy, child rearing, life-span development

English

Title MOTHERS' DEVELOPMENT OF HEALTH LITERACY REGARDING CHILD REARING IN THE INITIAL SIX MONTHS AFTER THEIR FIRST CHILDBIRTH
Subtitle Original Articles
Authors Ayano Sakai, Mina Ishimaru, Misako Miyazaki
Authors (kana)
Organization Graduate School of Nursing, Chiba University
Journal Journal of Chiba Academy of Nursing Science
Volume 26
Number 1
Page 29-38
Year/Month 2020 / 8
Article Original article
Publisher Chiba Academy of Nursing Science
Abstract Purpose: To elucidate mothers' development of health literacy regarding child rearing in the initial six months after their first childbirth for suggestions to support the development of health literacy regarding child rearing. Method: In this qualitative descriptive study, we conducted semi-structured interviews with eight mothers to identify how they researched, considered, consulted on, and practiced child rearing in the initial six months after their first childbirth. We analyzed the data qualitatively and inductively, focusing on their health literacy development. Result: The development of health literacy regarding child rearing was classified into four core categories: 1) child rearing based on given prevailing information and guidance on infant care, 2) making informed decisions by gathering and using information and voluntary consultations triggered by interest in and anxiety about their child, 3) through undesirable experiences, realizing the growth of their child and adjusting their child-rearing techniques by considering the child's reaction and general infants' characteristics and growth, and 4) building relationships with others to support themselves by knowing others' child rearing practices, encouraging each other, and realizing through trial and error that there is no perfect way to raise a child. Discussion: Mothers' development of health literacy regarding child rearing proceeds through three primary ways: "understanding their child and grasping child-rearing techniques by observing general infants' growth and development and their child's individuality," "changing their perceptions about their child and child rearing by reflecting on and finding meaning in the child's reactions and experience," and "focusing on problems and building relationships with others to support themselves through trial and error." Promoting this cycle to support the development of health literacy on child rearing is important.
Practice Nursing
Keywords health literacy, child rearing, life-span development
  • 全文ダウンロード: 従量制、基本料金制の方共に770円(税込) です。

参考文献

  • 1) 厚生労働省 : 平成29年版厚生労働白書-社会保障と経済成長-, 日経印刷, 2017.
  • 2) 厚生労働省 : 健やか親子21最終報告書, https://www.mhlw.go.jp/stf/shingi/0000030713.html
  • 3) 厚生労働省 : 健やか親子21最終報告書, https://www.mhlw.go.jp/stf/shingi/0000030713.html
  • 4) 山崎さやか, 篠原亮次, 秋山有佳, 市川香織, 尾島俊之, 玉腰浩司, 松浦賢長, 山崎嘉久, 山縣然太朗 : 乳幼児を持つ母親の育児不安と日常の育児相談相手との関連 健やか親子21最終評価の全国調査より, 日本公衛誌, 65(7) : 334-346, 2018.
  • 5) 外山紀子, 小舘亮之, 菊池京子 : 母親における育児サポートとしてのインターネット利用, 人間工学, 46(1) : 53-60, 2010.
残りの31件を表示する
  • 6) 井田歩美, 猪下光 : 2, 3歳児をもつ母親の育児情報ニーズ ソーシャルメディアにおける発言の分析, ヒューマンケア研究学会誌, 8(1) : 71-77, 2016.
  • 7) 井田歩美, 猪下光 : 1歳未満の児をもつ母親のソーシャルメディア上における育児に関する発言の実態 延べ34万件の分析, ヒューマンケア研究学会誌, 5(2) : 7-13, 2014.
  • 8) 坂間伊津美, 松田宣子 : 乳児をもつ母親の育児不安と育児情報の利用意識との関連, 茨城キリスト教大学看護学部紀要, 1 : 11-15, 2009.
  • 9) 太田ひろみ : 都市部での子育てをめぐる課題と大学が行う子育て支援活動, 杏林医会誌, 45(3) : 101-104, 2014.
  • 10) 井田歩美, 猪下光 : 2, 3歳児をもつ母親の育児情報ニーズ ソーシャルメディアにおける発言の分析, ヒューマンケア研究学会誌, 8(1) : 71-77, 2016.
  • 11) 多田美由貴, 岩本里織, 岡久玲子, 松下恭子 : 母親のヘルスリテラシーを測定している尺度と関連要因に関する文献検討, JNI, 16(1-2) : 1-9, 2019.
  • 12) WHO: Health Promotion Glossary, https://www.who.int/healthpromotion/about/HPG/en/
  • 13) Sorensen K, Van den Broucke S, Pelikan JM, Fullam J, Doyle G, Slonska Z, Kondilis B, Stoffels V, Osboene RH, Brand H: Measuring health literacy in populations: illuminating the design and development process of the European Health Literacy Survey Questionnaire (HLS-EU-Q) BMC Public Health, 13 : 948, 2013.
  • 14) Nutbeam D: Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century Health Promot Int, 15(3): 259-267, 2000.
  • 15) Nutbeam D: The evolving concept of health literacy, Soc Sci Med, 67: 2072-2078, 2008.
  • 16) 杉森裕樹 : ヘルスリテラシー(福田洋, 江口泰正), 初版, 大修館書店, 2016.
  • 17) 多田美由貴, 岩本里織, 岡久玲子, 松下恭子 : 母親のヘルスリテラシーを測定している尺度と関連要因に関する文献検討, JNI, 16(1-2) : 1-9, 2019.
  • 18) Nutbeam D: The evolving concept of health literacy, Soc Sci Med, 67 : 2072-2078, 2008.
  • 19) Kumar D, Sanders L, Perrin EM, Lokker N, Patterson B, Gunn V, Choi L, Rothman RL: Parental understanding of infant health information: health literacy, numeracy, and the Parental Health Literacy Activities Test (PHLAT), Acad Pediatr, 10(5): 309-316, 2010.
  • 20) Newman B, Newman P: 生涯発達心理学(福富護), 新版, 川島書店, 1988.
  • 21) Edwards M, Wood F, Davies M, Edwards A: The development of health literacy in patients with a long-term health condition: the health literacy pathway model, BMC Public Health, 12 : 130, 2012.
  • 22) Edwards M, Wood F, Davies M, Edwards A: The development of health literacy in patients with a long-term health condition: the health literacy pathway model, BMC Public Health, 12 : 130, 2012.
  • 23) Nutbeam D : Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century Health Promot Int, 15(3): 259-267, 2000.
  • 24) 高野陽, 加藤則子 : 母子保健マニュアル(高野陽, 柳川洋, 加藤忠明), 6版, 南山堂, 2008.
  • 25) 瀬江千史 : 育児の生理学, 改訂版, 現代社, 2014.
  • 26) Nutbeam D: Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century Health Promot Int, 15(3): 259-267, 2000.
  • 27) 氏家達夫 : 親になるプロセス, 初版, 金子書房, 1996.
  • 28) Nutbeam D: Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century Health Promot Int, 15(3): 259-267, 2000.
  • 29) 佐藤紀子 : 最新公衆衛生看護学各論1(宮崎美砂子, 北山三津子, 春山早苗, 田村須賀子), 第3版, 日本看護協会出版社, 2019.
  • 30) Nutbeam D: Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century Health Promot Int, 15(3): 259-267, 2000.
  • 31) 横山文子, 今関節子, 新野由子 : 4ヵ月児を育児している母親の育児体験 はじめてのわが子の健康管理に焦点をあてて, 看護学研究紀要, 5(1) : 1-14, 2017.
  • 32) 高野陽, 加藤則子 : 母子保健マニュアル(高野陽, 柳川洋, 加藤忠明), 6版, 南山堂, 2008.
  • 33) 河野洋子 : 産褥期の母子相互関係と看護の構造(第2報)育児に関する看護過程の分析, 母性衛生, 42(2) : 418-426, 2001.
  • 34) 瀬江千史 : 育児の生理学, 改訂版, 現代社, 2014.
  • 35) 阪本直人 : ヘルスリテラシー(福田洋, 江口泰正), 初版, 大修館書店, 2016.
  • 36) 坂間伊津美, 松田宣子 : 乳児をもつ母親の育児不安と育児情報の利用意識との関連, 茨城キリスト教大学看護学部紀要, 1 : 11-15, 2009.